Cairns and 'Rock 2 Water'

28 februari 2016 - Adelaide, Australië

Last stop on the east coast: Cairns! Een leuke stad aan de kust omgeven door prachtige groene bergen. Omdat je er niet in de oceaan mag zwemmen (krokodillen, stingerseason en haaien), hebben ze een hele mooie lagune voor de kust gemaakt. Mijn week in Cairns was heel chill! Ik heb door de stad gewandeld, gechilld bij de lagune, met mensen die ik eerder ontmoet had afgesproken, heerlijk boeken gelezen, af en toe een feestje gefeest en twee hele leuke trips gemaakt. De eerste trip was een boottocht naar het Great Barrier Reef. Met zeilschip Ocean Spirit gingen we naar een eilandje aan de buitenrand van het rif; Michealmas Cay. Het zandeilandje staat bekend om de grootste vogelkokonie in de Pacific, met zo'n 15.000 vogels op dit moment. Het rif eromheen was prachtig! Tijdens het snorkelen heb ik hele mooie vissen en koraal gezien, helaas geen haaitjes of schildpadden. De Ocean Spirit had ook een kleine semi-sub tot z'n beschikking. Een klein bootje met een onderzeeër gedeelte, zo kon je al het koraal heel goed bekijken en er was een marinebioloog die informatie gaf. Al met al een heel fijn bootdagje! Trip nummer twee was naar Daintree Rainforest. Met een hele aardige gids zijn we door de mooie natuur gereden. Naar de Mossman gorge, een hele mooie rivier in de jungle. Naar Cape Tribulation waar regenwoud en rif samenkomen in een schattig kustplaatsje. En vervolgens een bootocht over de Daintree river, waar we twee krokodillen hebben gezien en heel veel mooie vogels.

Na Cairns en de east coast was het tijd voor iets heel anders. Ik ben naar Alice Springs gevlogen voor de Rock 2 Water tour, in 6 dagen van Alice naar Adelaide. Alice Springs zelf was niet heel prettig, er hing een vreemde verlaten sfeer en alleen lopen voelde niet heel goed. Gelukkig begon de volgende dag mijn trip al, met 12 reizigers en een geweldige gids!

Dag 1 hadden we een grote afstand af te leggen, we hebben veel gereden, zijn op een paar mooie plekken gestopt en naar een camelfarm geweest, waar ik op een kameel heb geraced! Hilarisch en hobbelig. Sam de gids had eten voor een week gekocht en kon zo in de woestijn stoppen en daar een heerlijke maaltijd voor ons koken. We moesten allemaal met alles meehelpen; eten maken, hout sprokkelen, alles in en uit ruimen. Ik vond dat juist heel leuk, anderen waren daar minder blij mee. Eind van de middag gingen we ons kamp opzetten. Kampvuur maken, koken, zwemmen in het zwembadje en klaar maken voor de nacht. We sliepen in Swags, een Australische uitvinding van een soor slaapzak van waterdicht canvasdoek, waar een matrasje in ligt, als het koud is kan je in een slaapzak in je swag slapen. Maar omdat het zomer was en steeds 40 graden, sliepen we gewoon in de swag. Het was best apart om zo in de buitenlucht te liggen, maar verrassend genoeg heel comfortabel. 's Nachts werd het wel kouder, dus we hadden dikke kleding nodig halverwegen de nacht.

Dag 2 stonden we om 5 uur op om de hitte voor te zijn voor de hike in Kings Canyon. Om 6.30 begonnen we aan de 11 km hike. De eerste klim heette Heart attack hill en deed zijn naam eer aan. Maar we hebben het allemaal in een goede tijd gered. Daarna ging de hike verder door de canyon. Het was ongelooflijk mooi. Alle kleuren steen, de mooie rotsformaties en verrassend veel begroeiing in de canyon. De eerste dag was er tijdens de mini-hike al een blaar op mijn hiel ontstaan, die voelde ik flink tijdens deze hike, maar het ging nog goed. Na Kings Canyon gingen we opweg naar Uluru. We kwamen eind van de middag aan, gingen meteen het national park in om te koken en eten met prachtig uitzicht op de sunset op Uluru. Na de sunset gingen we terug naar het kamp om ons na een paar biertjes weer op te rollen in onze swag.

Dag 3 was weer een vroege, 5 uur opstaan, snel klaar staan en ontbijten bij de sunrise op een uitkijkpunt tussen Uluru en Kata Tjuta in ( een andere helige rotsformatie). Na de sunrise reden we snel naar Kata Tjuta om daar aan de hike te beginnen. De blaar van de vorige dagen was 's nachts enorm geworden, hij was helemaal open en mijn voet was opgezwollen. Ik heb van Sam anti-bacteriële creme en verband gekregen, maar ik kreeg mijn voet nauwelijks in mijn schoenen. Het was heel pijnlijk. Ik wilde toch per se mee met de hike en heb de eerste 2 km, mank, met de kaken op elkaar en heel langzaam gedaan. Sam zag me en zei dat hij vond dat ik terug moest gaan, vanaf dat punt werd het steeds meer klimmen en hij was bang dat de wond zou infecteren. Hij heeft voor mij op dat punt zijn verhaal over Kata Tjuta verteld, wat ik echt niet wilde missen. Het was zo interessant en hij vertelt heel leuk. De groep ging verder en ik ben langzaam terug gelopen, een beetje verdrietig en behoorlijk gefrustreerd. Gelukkig kon ik ook genieten van de momenten alleen in de schaduw van een boom, met Kata Tjuta en de vogels om me heen. Toen de groep terug kwam van de hike was het tijd voor een heerlijke lunch: kangaroo nacho's!! Eind van de middag konden we nog een kleine wandeling doen aan de voet van Uluru, ik kon mee op mijn slippers, dus ik hoefde niks te missen!
Wat is Uluru mooi! Van dichtbij gebeurt er zo veel en ik kon geen genoeg krijgen van alle verhalen over de aboriginal cultuur. Elke steen, elke groef en grot heeft zijn eigen verhaal. Na deze kleine hike zijn we naar het cultural centre gegaan, voor nog meer informatie over de aboriginals.

Dag 4 stonden we om 4 uur op en om 5 uur begonnen we aan de base walk van 10 km rondom Uluru. Het begin van de walk was in het donker, met het licht van de volle maan en de donkere schaduw van Uluru aan je rechterhand. Langzaam kwam de zon op en zag je de kleuren veranderen. Het was ongelooflijk mooi en interessant. Ik op mijn slippers, mank en langzaam, heb er 2,5 uur over gedaan samen met een paar mensen die bij me bleven. Na de walk was het tijd voor een hele lange dag rijden. Ik zat voorin naast Sam en hij heeft me zo veel verteld over het land, aboriginals en zo veel meer. Ik heb heel veel van hem geleerd en de 9 uur waren zo om. Zeker met de prachtige woestijn om je heen. We kwamen vrij laat in Coober Pedy aan. Een klein mijners stadje in de middel of nowhere en de Opal capital van de wereld. We kregen een rondleiding door de mijnen en info over Opal. Na het eten gingen we naar een kangaroo orphanage. We sliepen in een oude mijn in bunkbeds, een hele leuke ervaring.

Dag 5 was weer een lange dag rijden. We mochten uitslapen tot 5.30! En hebben de zon op zien komen boven Coober Pedy. Na weer 9 uur kwamen we bij de kust en de Flinders mountain range. Hele mooie bergen met eucalyptusbossen, boerenlandschap en schattige boeren dorpjes. We eindigden de dag met een hike, waar ik helaas niet aan mee kon doen, omdat het niet mogelijk was op slippers. De laatste avond was heel gezellig. We sliepen in een mooi gebied onder de gumtrees, met een BBQ en biertjes. Met een groot deel van de groep en de gids heb ik het heel leuk gehad en zo veel gelachen!

Dag 6 was het laatste stuk rijden naar Adelaide. We zijn door het wijnlandschap gegaan en hebben een wijnproeverij gedaan. Deze trip had van mij zo nog een week mogen duren!

1. Jose:
    28 februari 2016
    Wow Yvette, wAt een mooi verhaal weer. Leuk om zo mee te kunnen genieten. Nog heel veel plezier en dikke knuffel. Jose
  2. Annemiek:
    28 februari 2016
    Wat een gave reis Yvette! Geniet er nog even van!
  3. Celesta:
    28 februari 2016
    Wat een super ervaring weer die hebt mee mogen maken. Top meis. Heel veel plezier nog.
  4. Judith:
    Geweldig Yvet! Geniet van je laatste weekjes down under! XXX
  5. Daan:
    28 februari 2016
    Wow yvetje!!! Eerste deel komt me weer bekend voor, zo gaaf de rainforest en kroks! Ulure klinkt geweldig! Balen van je blaar maar wel verder een super ervaring!! Enjoy!! X
  6. Monique Penning:
    28 februari 2016
    Wat een bijzondere avonturen weer schat. Grappig vond ik dat zo'n verhaal leuker is om te lezen dan alle afzonderlijke appjes. Goed dat je dit doet! Nog een goeie drie weken genieten schat.
  7. DAD:
    28 februari 2016
    He lieverd mooi verhaal bij prachtige foto's Geniet nog van je laatste weken rond Melbourne Voor je het weet is het voorbij We missen je kus DAD
  8. Auntie:
    29 februari 2016
    Hallo Yvette, hier is oma. Ik heb je verhaal gelezen en ik geloof dat je waar voor je geld krijgt. Het is hier prachtig weer. Ik hoop dat jij dat ook zo hebt. Niet te veel met de gids flirten, dan zit je er aan vast . X oma
  9. Lydia:
    8 maart 2016
    hoi Yvette wat ben jij aan het genieten . prachtige foto 's . Een reis verslag zo duidelijk alleen de geuren ontbreken.
  10. Carla Algera-emmen:
    23 maart 2016
    Ah je voet Yvette!!!
    Die is nu helemaal beter? En klopt het dat dit jouw "laatste" verhaal is? Want ik kijk nu weer en zie nog niets?
    Bijna, of al, thuis!
    Je hebt ons prachtig laten meegenieten!!! :)
    Tot snel!
    Liefs,