East coast adventures

12 februari 2016 - Tully, Australië

Hervey Bay, de startplaats voor Fraser Island: het grootste zandeiland ter wereld.
Ik had een tag-a-long tour geboekt waarmee ik 3 dagen in jeeps over Fraser zou rijden en 's nachts zou camperen aan het strand. De eerste avond kregen we een introductie in hoe te rijden in een 4x4 op zand. Zo konden we ook gelijk de groep leren kennen, boodschappen doen voor op het eiland en de chauffeurs kregen nog meer informatie. Ik had een groepje (vol meiden) gevormd met allerlei nationaliteiten: Zweeds, Zwitsers, Canadees, 2 Schotse zusjes en 1 dutchie. Wij zaten samen in een auto een regelden ons eten samen. Van tevoren was ik best zenuwachtig, want je wordt kapot gewaarschuwd voor fouten die je kan maken tijdens het rijden en voor de wilde dingo's en alle gevaren in de oceaan; jellyfish, haaien en af en toe een zoutwaterkrokodil.
Op het eiland waren we met een groep van 29 mensen verdeeld over 4 auto's. Het is zo bijzonder dat je begint met een groep waarin bijna niemand elkaar kent en na drie dagen ga je het eiland af met een hele hechte groep vol met nieuwe vrienden. We hebben zo veel met elkaar meegemaakt, zo veel gelachen, zo veel moois gezien.

De eerste dag begon met een lekker ruig stuk crossen door het regenwoud om uit te komen bij het eerste meer Lake Birrabeen. Een prachtig blauw meer aan een wit strand omringd door natuur. Het silica sand is het witste zand ter wereld, het is zo fijn dat je er juwelen mee kan poetsen en zelfs je tanden (mocht je daar zin in hebben). Het was prachtig. We hadden wel wat pech met de bewolking, want op een stralende dag met blauwe lucht is het nog mooier. We hebben in het water rond gehangen, onszelf gescrubd en spelletjes gespeeld. Op de weg terug naar boven stond ik bijna op een babyschildpadje die in elkaargedoken op het strand lag. In het begin dachten we dat hij dood was. Ik heb hem in het water gelegd en na een momentje begon hij te bewegen en zwom hij weg onder luid gejuich van ons.
De tweede stop was Lake Wabby. Na een hele mooie hike door het woud kwam je uit bij bizarre zandduinen, waardoor je je haast in de woestijn waant. Onderaan de duinen ligt een klein donkergroen meertje dat vol zit met visjes die je dode huidcellen wegknabbelen. Nog een spa-behandeling, helemaal for free!
De eerste nacht in het kamp was heel gezellig. Eten, spelletjes spelen tot laat en op het strand naar de sterren kijken. Tot de tanden toe bewapend met een dingostick om je te verdedigen.
De volgende dag was het de beurt aan de Champagnepools. Een natuurlijke rotsformatie waar tijdens vloed een pool ontstaat, waarin door de stroming allemaal belletjes naar boven borrelen. Het voelt letterlijk alsof je een bad neemt in champagne!
Hierna gingen we naar Indian heads, een 100m hoge klif. Na de klim naar boven had je prachtig uitzicht over Fraser en de oceaan onder je. We hebben zelfs een paar haaien zien zwemmen.
Op dag twee zijn we ook naar het Maheno shipwreck gereden. Een wrak uit WO II van een ziekehuisschip, totaal verroest en half bedolven onder het zand. De laatste stop was Eli Creek, en kraakhelder riviertje met hetzelfde silicasand als ondergrond, waarin je jezelf dwars door regenwoud naar beneden kan laten stromen.
We hadden dag twee enorm geluk met het weer, maar aan het eind van de dag lagen er dikke onweersstormen voor de kust te wachten. Wat zou betekenen dat ons kamp zou overstromen en we in de jeeps zouden moeten slapen. Maar onze gids en held Nate had een alternatief. Hij had friends in high places bij het resort en kon daar voor 20 $ kamers voor ons regelen. De tweede nacht hebben we getennist en gezwommen in het resort met de naderende donder op de achtrgrond. En we hebben heerlijk geslapen!!
Dag drie hadden we nog een ruige rit door het woud. Het rijden in 4x4 is spannend en zo fantastisch, ik kon er geen genoeg van krijgen. Deze trip had van mij nog veel langer mogen duren!!
We hebben 's avonds afgesloten met een diner bij een kroeg en nog een hele leuke feestavond. Met een groot deel van de groep ben ik verder gereisd of spreken we steeds af als we ergens zijn.

Na Fraser was het volgende avontuur aan de beurt: de Whitsundays. Een eilanden groep voor het plaatsje Airlie beach. Mijn tour op de Whitsundays was heel leuk. Ik heb er een klein beetje spijt van dat ik maar een dagtour heb geboekt, maarja c'est la vie.
De dag was geweldig. Mijn boot heette de Camira, de snelste commerciele catamaran van Australië. Ik had meteen contact met een paar hele leuke mensen, dus het was een gezellige dag. We zijn naar Whitehaven beach gegaan. Een van de mooiste stranden van de wereld, met parelwit silica sand. Verder hebben we rond de eilanden gezeild. We hadden enorm mazzel met het weer! De voorspelling was onweer, maar we hadden zon met wat wolken en een briesje, ideaal! De zee was superwild, maar dat maakte het varen nog leuker. Met topsbelheid over de golven stuiteren.

Na een paar dagen relaxen in Airlie beach met mensen van Fraser ben ik doorgegaan naar Townsville. Ik zat in een prachtig hostel met een rooftop pool/bar. De volgende dag ben ik met 3 meiden van Fraser naar Magnetic Island gegaan. Hier zat ik in een hostel midden in de wildernis, wat betekende dat we walibies voor onze deur hadden en parkieten, kakatoes en kukaburra's overal om ons heen.
We hebben een dag een barbiecar gehuurd om het eiland te bekijken. Het is letterlijk een barbieauto, wat voor een hoop hilariteit zorgt natuurlijk.
Het is een prachtig ongerept eiland. We hebben een hike naar een heel mooi uitzichtpunt gedaan, wilde koala's gezien en gechilld in mooie baaitjes.
De tweede dag hebben we een wildlife tourtje gedaan in een klein koalasanctuary. Ik heb een krokodil van een meter vastgehad, en python van 3 meter, hagedissen, vogels en natuurlijk een koala.

Na Magnetic Island en chillen in Townsville ben ik nu opweg naar Cairns, mijn laatste stop aan de oostkust.

1. Monique Penning:
    12 februari 2016
    Leuk verhaal meis. Wat een prachtige avonturen.
  2. Celesta:
    12 februari 2016
    Wat een avontuur. Je leest gewoon dat je het zo naar je zin hebt. Al sat mooie natuur en ongereptheid. Je passie spat er zo vanaf. Onwijs cool wat je allemaal onderneemt. Enjoy schatje
  3. Daan:
    12 februari 2016
    Woehoe!!! Zo leuk Yvet! En zo herkenbaar al die plekken waar je bent! Genieten echt! Enjoy!!! Dikke kus
  4. See:
    12 februari 2016
    Fantastisch om te zien. Geniet ervan!! xxxsee
  5. Gaby:
    13 februari 2016
    Wauw yvetje!! Dat klinkt allemaal zooooo goed!! Wat een leven zo hè ?!
    Enneh denk eraan.... nachtbussen zijn goed voor de blog ;)
  6. Auntie:
    14 februari 2016
    Goeie foto's! En oma zei : wat een mooi verhaal van Yvette.
    Ze moest veel grinniken toen ik het voorlas.
    Xx pien
  7. Carla Algera-emmen:
    17 februari 2016
    Oh.....Ik dacht dat ik mijn reactie al geplaatst had, maar ik zie hem niet :(
    In het kort:
    Weer Wow....! Ik geniet van jouw verhalen en foto's!!!
    Way to go girl!
    Tot vlgd keer en helm op!
    Liefs,
    Car(la)
  8. Ingrid:
    18 februari 2016
    Wat een heerlijk verhaal weer Yvette, ik probeer het allemaal voor me te zien. Heel veel plezier nog. Dikke zoen, Ingrid.